Spolu s ostatními školami ORP Litomyšl jsme zapojeni do MAP IV.
Více informací na: https://www.litomysl.cz/map
Projekt EU JAK
Od 1.září 2023 základní škola realizuje projekt s názvem „Podpora žáků ZŠ Všeználek“ s registračním číslem: CZ.02.02.03/00/22_002/0004112. Je dotován z 85% EU, 15% doplácí MŠMT, celkový objem finančních prostředků pro naši školu činí 471 006 Kč. Tyto prostředky budou použity na plat školního asistenta, který na škole musí odpracovat minimálně 1.146 hodin. V současnosti již máme splněno cca 61 % výstupů. Projekt by měl být ukončen v srpnu 2025.
VŠEZNÁLKOVA ŽIVÁ VODA
Projekt byl realizován s podporou Pardubického kraje na Základní škole a mateřské škole Všeználek, Němčice 114, v Oucmanicích, v obcích Nedošín, Němčice a okolí. Pardubický kraj na něj přispěl částkou 20.000 Kč, která byla použita na dofinancování pobytu žáků v Ekocentru Paleta v Oucmanicích.
Přínos projektu:
1) ZVÝŠENÍ ZÁJMU ŽÁKŮ A OBČANŮ O PROBLEMATIKU OCHRANY PŘÍRODY
Aktivity, které jsme realizovali:
Začlenění tématu „voda“ do vyučovacích předmětů
Návštěva naučné stezky
· Navštívili jsme naučnou stezku „Rybník Košíř“ v nedaleké obci Nedošín, prohlédli jsme si všechny naučné tabule, cestou jsme také sbírali odpad po neukázněných návštěvnících
· Po návratu žáci vyplnili pracovní listy, kam zaznamenali poznatky získané během této návštěvy
Den vody
· Realizovali jsme celoškolní projekt zabývající se komplexně významem vody na Zemi
Škola v přírodě
Výstava na plotě
· Připravili jsme plakáty, na plotě školy jsme uspořádali malou výstavku
2) ZLEPŠENÍ ŠETŘENÍ VODOU VE ŠKOLE A V DOMÁCNOSTECH
Aktivity, které jsme realizovali:
Instalace nových cedulek na WC-připomínající šetření vodou
Sepsání návrhů na opatření, která by šetřila vodu
Provedení dotazníkového šetření
· Vytvořili jsme dotazník mapující šetření vodou v našich domácnostech
· V rodinách žáků a pedagogů, jsme zjišťovali, jakým způsobem se v rodinách hospodaří s vodou
· Dotazník jsme zveřejnili na školní informační nástěnce Ekoškoly a na www stránkách
3) PEČOVALI JSME O ČISTOTU PŘÍRODNÍCH ZDROJŮ V OBCI
Aktivity, které jsme realizovali:
Čištění „Vráťovy studánky“
Měření kvality vody ve Zlatém pásku-místním potoce
Exkurze na čističku odpadních vod v obci
Projektu se účastnili všichni žáci školy, s výsledky projektu se seznámila i veřejnost.
·
Investice reagovala na potřebu podpory vzdělávání žáků ohro3ených školním neúspěchem v reakci na nemožnost realizace prezenční výuky ve školách během pandemie covid-19. V období leden 202-3 červen 2022 bylo podpořeno 11 žáků.
doucovani-letak-pro-publicitu-npo.pdf
V letošním červnu jsme na naší škole dokončili dvouletý projekt s názvem „Projekty ke klíčovým kompetencím“, který byl zaměřen zejména na propojení praktických dovedností s výukou. Pro každou třídu připravily třídní učitelky společně s odborníky z praxe 2 projekty – jeden ve škole a jeden mimo školu.
Ve škole jsme zorganizovali tyto projekty:
1)„Květiny pro radost“,. V úvodní motivační části pracovali žáci 3.ročníku s básní Z.Kriebela „Ptám se, ptám se, pampeliško“, dále si metodou brainstormingu upevňovali znalosti a poznatky o květinách, tvořili pětilístek na téma „Květiny“. S odbornicí z praxe paní Ing. Janou Marouskovou pak osadili 3 truhlíky, které zdobily centrální okna školy, poznávali různé léčivé rostliny, připravili z nich výborný čaj, ochutnávali salát a pomazánku s přídavkem různých bylin, paní Marousková vysvětlila dětem, jak se správně starat o pokojové rostliny, závěrem pak společně osadili prostor před školou okolo jabloně různými trvalkami.
2),,Hádej, čím budu." Celý projektový den se odehrával v učebně. Začal komunitním kruhem na téma : Jaká znáš povolání a čím jsou tvoji rodiče?“ Pokračoval rozhovorem o tom, proč je důležité mít nějaké povolání. Protože jsme na tento projektový den pozvali odborníka z praxe - veterináře, žáci si vypracovali pracovní listy na toto téma. A ve dvojicích si vyzkoušeli, na co by se jako lékaři ptali. Potom se seznámili s povoláním veterináře prostřednictvím krátkého výukového filmu ,, Teo s Pukem u veterináře", na který navázal vyprávěním o své práci MVDR. Jiří Karlík. S žáky diskutoval o péči o jejich domácí mazlíčky. Po diskuzi si žáci prakticky vyzkoušeli návštěvu veterináře se zvířátkem (přinesli si plyšové hračky) a seznámili se s pomůckami veterináře – injekční stříkačka, obvazy, fonendoskop.
Část projektu proběhla ve třídě za využití motivačních a aktivizačních metod - např. komunitní kruh (druhy povolání, čím bych chtěl být a proč, klady a zápory jednotlivých povolání, co potřebuji umět k výkonu daného povolání). Dále děti hledaly lístečky s texty a shromažďovaly informace o povolání hasičů, plnily hravé didaktické úkoly. Využili jsme kooperativního učení, kdy děti vzájemně spolupracovaly na zadaných tematických úkolech a musely využívat komunikační dovednosti. Část projektu se uskutečnila ve venkovním prostředí. Jako „odborník z praxe“ za námi přijel velitel hasičů Jiří Bauer se svým spolupracovníkem. Děti se seznámily s náplní práce hasičů, s jejich vztahem k technice a využitím techniky v krizových situacích, s dovednostmi potřebnými k výkonu tohoto povolání. Měly také možnost sednout si do kabiny hasičského auta, prohlédnout si jeho interiér a vybavení. Viděly různé hasičské nástroje (pily, kladiva, sekery, proudové hadice) a výzvou bylo je zvedat, zkoušely si obléknout hasičskou výstroj (kabát, helmu, hasicí přístroj na záda) atd. Nakonec si všechny děti mohly zkusit řešit problémovou situaci - uhasit malý oheň. Hasiči se jim po celou dobu věnovali, pomáhali jim s různými činnostmi a zodpovídali trpělivě všechny „všetečné“ dotazy.
4)“Cesta do pravěku“ – žáci se v průběhu tohoto projektu seznámili s rozsáhlou sbírkou zkamenělin, kosterních pozůstatků pravěkých živočichů a nejstarších lidských artefaktů.
K vystavené sbírce jim geolog p.Skalický vyprávěl o vzniku planety a vývoji života na ní.
V praktické části si žáci vyrobili kopie pravěkých zbraní, vyhledávali na poli zkameněliny, odlili si vlastního sádrového trilobita.
Mimo školu to pak byly projekty:
1) „Tkaní“
2) Život včel“
3) „Zahrada“
4) „Rybník
Také tyto aktivity probíhaly vždy za účasti odborníků z praxe.
Dále byla z projektu hrazena mzda školního asistenta, jehož pracovní náplní byla především podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Projekt byl financován z prostředků EU (85 %) částkou 221.926,49 Kč, dále z prostředků státního rozpočtu částkou 39.163,51 Kč.